موسیقی احساس کره!

برای آزادی خودم مینویسم

نقد و بررسی سریال کره ای جهنم دره

نیلو :) ۱۴۰۱/۵/۲۲، ۱۲:۴۸

راستش دوست داشتم مثل هر سریال دیگه برای این سریال یه گزارش درست و حسابی و مفصل بنویسم ولی از اونجایی که دیدم تو پیج های هالیودی و جاهای دیگه از این سریال تعریف و معرفی شده بخاطر انتقاد های شدید پشیمون شدم پس اگر احساس میکنید ممکنه نظر من با نظر شما متفاوت باشه پیشنهاد میکنم این نظر شخصی من نادیده بگیرید...

قبل از اینکه بخوام نظر شخصی خودم بگم لازمه که بدونید کارگردان این سریال تو یکی از مصاحبه های اخیرش گفته بود که از همون موقع که تصمیم به ساخت این سریال گرفته بود میدونسته موضوع این سریال جوریکه بیشتر مورد پسند گروهی از مردم واقع میشه که دوست دارن به مسائل عمیق فکر کنن. پس از همینجا میشد فهمید که این سریال به هیچ عنوان سریال عامه پسندی نیست و نمیشه به همه پیشنهاد کرد.


کارگردان این سریال که پیشتر بخاطر دو پروژه "قطار بوسان" و "شبه جزیره" حسابی معروف شده بود این بار تلاش میکنه که پروژه وبتونی "جهنم دره" رو با جمعی از بازیگران حرفه‌ای و کاربلد به تصویر بکشه.

این سریال 6 قسمتی در روز جمعه 26 نوامبر با ژانر ماورایی و دلهور آور از شبکه Netflix پخش شده است...



به عقیده من سریال "جهنم دره" یک سریال بشدت عمیق و فلسفیه که ماهیت ماورایی داره و موقع دیدن این سریال عجیب یاد سریال " وقتی شیطان نامت را فرا میخواند " می افتادم ،[ اون سریال هم بشدت دیالوگ های فلسفی داره و تک تک دیالوگ هاش منو به تفکر وادار می کرد ] با این تفاوت که اون سریال جو موزیکال و کمدی تم نسبتا شاد داره اما جهنم دره در فضای دارک، دلهور آور تر و غم انگیز ساخته شده است البته منظور از فضای دلهور آور به این معنا نیست که بخاطر موجودات عجب بی شاخ و دم بخواد مخاطب رو به ترس و دلهور بندازه بلکه این جهالت و زود باوری های مردمه که میتونه در دل مخاطب شک و تردید هایی همراه با دلهوره ایجاد کنه. اصلا اساس این سریال برپایه جهل و نادانی مردمی در برابر پدیده های ناشناخته و سو استفاده کردن رهبران دینی در برابر این جهالت و ارتباط دادن با خدا و جهنمه.

بشخصه هر یک از نمایش های جهنم عجیب منو به دلهوره می انداخت و غم عجیبی تو اون سکانس ها احساس میکردم....



بنظر من سریال شروع نسبتا سنگین و پیچیده داره و از اونجایی که جو سریال دارکه مستلزم صبوری مخاطبه. برای من تماشا این سریال حدود یک هفته طول کشید و هر قسمت با فواصل زمانی زیادی نگاه میکردم و گاهی به قدری سنگین میشد که مجبور میشدم اون قسمت رو دو یا سه بار نگاه کنم...

این سنگینی صرفا مربوط به چند قسمت اول نبود و تا اخر هم همین طوری پیش میره. هرچقدر جلوتر میریم سریال سوالات زیادی رو پاسخ میده و از حجم پیچیدگی، رفته رفته کمتر میشه.


خلاصه وار بگم براتون سریال تو دو مرحله سه قسمتی روایت میشه در مرحله اول چگونگی مراحل پدیده آخر زمانی و نظریه هایی که توسط رهبران مذهبی در موردش به تصویر میکشه و در سه قسمت پایانی به ادامه پیدا کردن این اعتقادات و نقص این پدیده ها میپردازد.

به عقیده من نویسنده بشدت هنرمندانه این دو مرحله داستانی رو بهم مرتبط کرده؛ بطوری که هرچقدر جلوتر میروید بسیاری از پاسخ های سوالات که در ابتدا در ذهنتون شکل گرفته پیدا خواهید کرد و این نبوغ نویسنده واقعا جای تحسین داره.


نقطه قوت این سریال بی‌شک بازی تحسین برانگیز تک تک بازیگرای این سریال بود که در ادامه کمی بیشتر توضیح خواهم داد.


یو آه این: بعد از چندین و چند سال حسابی دلمو صابون زده بودم که قراره یه سریال درست و حسابی ازش ببینم که خداروشکر نا امیدم نکرد اما حسابی شوکه ام کرد! واقعا انتظارشو نداشتم که نویسنده بخواد یکی از کلیدی ترین کارکتر های سریال رو فقط در یک نیمه به کار بگیره...

یو آه این از بهترین بازیگر های سینماست که در هر فیلم سینمایی منو با یک چهره متفاوت سوپرایز میکنه اینجا هم دقیقا همینطور، واقعا بازی تحسین برانگیزی با وجود مدت زمان محدودی که بهش داده شده بود به نمایش گذاشت و حسابی منو غافلگیر کرد مخصوصا در سکانس پایانی قسمت سوم که با شمار زیادی از اون ها و تن صدا بینظیرش کاری کرد که بار دیگر اونو مورد تحسین قرار بدم .


وون جین آه: بازیگر دیگه‌ای که خیلی وقته منتظر بودم با یک سریال خوب کامبک بده جین آه عزیز دله که متاسفانه تو کیدراما خیلی در حقش کم لطفی میشه...

بازی جین آه در این سریال فوق العاده عالی بود و چقدر قشنگ نقش یک زن که به تازگی مادر شده و بهش حکم دادن که به زودی فرزندش به جهنم میره رو به زیبایی برامون به نمایش گذاشت. اکت چهره و حالت های چشمان گریان و بی قرارش به قدری منو تحت تاثیر قرار داده بود که هنوزم وقتی بهش فکر میکنم اشکم سرازیر میشه. جین آه عزیز به قدری این نقشو باور پذیر به نمایش گذاشته بود که بنظرم هیچ کس جز خودش نمیتونست این نقش بازی کنه[ سکانس پایانی و فداکاری مادرانه اش ]


✦#roshana 🕊

 ╰────────╮

Σ>―(@news_kdrama)♥→


امیدوارم در آینده شاهد درخشش بیشتر این بازیگر جوون و آینده دار باشیم


کیم هیون جونگ : فکر کنم تنها بازیگری که از اول تا آخر سریال حضور داشت ایشون بود هر چند حضورش تو نیمه اول پر رنگ تر از نیمه دوم بود. این اولین پروژه‌ای بود که ازش میدم و باید بگم انصافا بازیگر خیلی خوبیه و تو همین سریال، بازی بی نقصی به نمایش گذاشت. 


از کارکتر پردازی سریال هم راضی بودم ولی بنظرم ای‌کاش کارکتر مرد اول تا آخر حالا به شکلی حضور داشت و شاید این اولین ایرادی باشه که میشه مستقیم از سریال گرفت.



کارگردانی سریال و جلوه های ویژه هم میشه گفت بی نقص و راضی کننده بود. حقیقتا کم و بیش میشه تو کیدراما جلوه های ویژه خوبی داشته باشیم برای همین سختگیری نمیکنم همچین بنظرم کارگردان خیلی خوب تونسته بود فضای نسبتا دلهور آور و خشنی رو به خوبی به نمایش بذاره .



در نهایت باید بگم سریال جهنم دره یکی از عمیق‌ترین و با ارزش‌ترین سریال های امسال کیدراما بود که منو به تفکر و تامل بیشتر در مورد خودم، خلقت خودم و خدای خودم تشویق میکرد. بنظر من هدف از ساخت این سریال هم دقیقا همینه؛ اینکه تلاش کنیم انسان خوبی باشیم و گناه نکنیم تا ترسی از خدا، جهنم و....نداشته باشیم و ترسی از مرگ یا آخرت نداشته باشیم و چه بسا برای نجات عزیز ترین کسانمون هم حاضر به فدا کردن جون مون باشیم درست مثل پدر و مادر فداکار سریال!


امتیاز نهایی توسط روشنا : 9 از 10


چنل تلگرام ما رو دنبال کنید : @news_kdrama2021 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Biography

سلام به روی ماه کیدرامرهای عزیز🍭
روشنا هستم ( همون نیلوفر سابق ) که برگشتم ^^
اینجا قرار براتون از نقد و تحلیل فیلم و سریال/ انیمه / کتاب و گاهی روزمرگی هام بگم
صرفا اگر پست هامون دوست داریو دنبال مون کنید

چنل تلگرام ما : @news_kdrama2021
پیج اینستگرم ما : @roushanakdrama