موسیقی احساس کره!

برای آزادی خودم مینویسم

نقد سریال کره ای "موش بزرگ "

نیلو :) ۱۴۰۱/۷/۲۰، ۱۸:۳۰


اغراق نکنم بیگ موس یکی از سریال های خوب امسال تو زمینه  معمایی_هیجانی  بود و خود من بشخصه تا پایان قسمت ۶ خیلی ازش راضی بودم اما از قسمت ۷ و ۸ احساس کردم انتظارم تو این ژانر برآورده نمیکنه برای همین تصمیم گرفتم سریال موقتا دراپ کنم اما باتوجه به روند که سریال گرفت و شناخته شدن بیگ موس حقیقتا از تصمیمم بشدت راضی بودم ...

در ادامه میخوام دلایلی که باعث شد بخوام سریال دراپ کنم خواهم گفت .

لازم به ذکر که بگم دراپ کردن به معنا ضعیف بودن [ به ویژه در مورد این سریال ] نیست صرفا انتظار منو به عنوان یک کیدرامر در سال ۲۰۲۲ برآورده نکرده

+ بیگ موس کیه ؟!

ژانر معمایی یکی از ژانر های محبوبه منه حتی گاهی اوقات در اولویت های  بالاتری نسبت به ژانر اکشن _جنایی قرار داره ...
سریال های خوب و قوی زیادی هم تو این ژانر دیدم برای نمونه همین زنان کوچک که در حال پخش ، مبهم یا  سریال کایروس که محصول همین شبکه  سریال هایی هستند که تو این ژانر خیلی باب پسند من بودن ....
من ترجیح میدم تو ژانر معمایی در کنار  معمابزرگ  و پیچیده ، معماهای کوچک تر  و قابل حلی وجود داشته باشه و هرچند قسمت مخاطب درگیر معمای جدیدی در کنار معمای اصلی وجود داشته باشه [ بهترین اثر این ژانر مبهم بود برام ]_ به عبارتی صرفا حول معما اصلی نباشه

انتظار نداشتم معمای حل بیگ موس توی قسمت های ابتدایی یا حتی نیمه اول اتفاق بیوفته چون همون جور که پیش‌بینی میکردم هیجان اصلی سریال حول کشف ماهیت بیگ موس بود اما انتظار داشتم نویسنده صرفا به این معما اکتفا نکنه و مغز مخاطب تو زمینه های دیگه هم بیشتر درگیر کنه ...
درسته تو سریال ما معما های دیگه هم داشتیم اما بیایید قبول کنیم اونجوری که همه مون روی معمای اصلی فکوس کرده بودیم و برامون مهم بودبیگ موس کیه بقیه معما ها چندان برامون اهمیت نداشت ...
خود من با وجود که دراپ کردم راستش کنجکاو نیستم و تنها چیزی که برام مهم بود بیگ موس بود . و این اولین دلیل برای دراپ کردن بودم

+ دومین دلیل بازم بیگ موسه ...
انتظار کارکتر چالشی تر از خود بیگ موس داشتم ...
درسته فالگیر از همون اول جز گزینه های احتمالی بیگ موس بود اما من بشخصه خواستار روابط پیچیده تری و چالش تری از بیگ موس یود مخصوصا بعد از اون زمانی که متوجه شدیم چانگ هو با کارت ها با بیگ موس در ارتباطه 
حقیقتا چون سریال دنبال نکردم حقیقتا خیلی صحبت نمیکنم

سومین دلیل شخصیت پردازی چانگ هو بود ...
راستش تا اونجایی که من یادم چانگ هو وکیل درجه سوم بود که نمیتونست  تو دادگاه معمولی  برنده بشه و همیشه  شکست میخورد اعتماد به نفس چندان بالایی نداشت و همون زمانی که به زندان افتاده بود خیلی خودشو باخته بود پس چی شد که یه هویی همه چیز عوض شد و به یه فرد باهوشی تبدیل شد برای خودش بیگ موس شد  و حتی  برای بیگ موس اصلی حتی دام پهن کرد ؟‌
من تا آخرین لحظه تا کشف هویت بیگ موس منتظر این بودم که بگن  اختلال شخصیتی چیزی داره که ما ازش بی خبر بودیم[ مخصوصا که نویسنده یه ندا هایی در مورد قدرت بدنی بالایی که خودش خبر نداشته لود بهمون داده بود  ]

مورد دیگه روابط احساسی با میهو تو قسمت آخر.‌..
نمی‌دونم اشکال از سناریو بگیرم یا بازیگر؟ ‌

چهارم استفاده از یک کلیشه برای احساساتی کردن مخاطب [ سرطان ]
نمیدونم چرا همه کلیشه مخصوصا ژانر کمدی رمانتیک میدون یا اگر به کسی بگیم فلان سریال مورد علاقه ات کلیشه ای بود برام بهش برمیخوره و فکر میکنه ضعفه ...
ولی باید اصلا این طور نیست ...
قبلا یه پست مشابه داشتیم که هر ژانری یه سری از کلیشه های مخصوص به خودشو داره و یه جور پایه اما خب بنظرم اگر قرار از  کلیشه هم استفاده بشه باید درست استفاده بشه....
درسته که اینجا همچین بی ربط از این کلیشه استفاده نشده اما حقیقتا من حس میکنم خیلی سطحی و گذرا برای احساساتی کردن مخاطب و پیش بردن ماجرا ازش استفاده شده

من سریال کامل ندیدم و دقیقا نمی‌دونم میهو  چطوری و چند بار زیر اون اشعه ها خطرناک قرار گرفته اما یکم نسبت به این قضیه مشکوکم چون بنظر نمیاد به همین سادگی کسی مبتلا به سرطان بشه اونم مرحله آخر..‌.
البته اونایی که دیدن میتون بیان برام شفاف سازی هم کنند

یا مورد دیگه اینکه چطور میهو شیمی درمانی نکرد و انقدر آرام و بی درد مرد ؟!
بنظرم نویسنده اصلا شناختی از سرطان نداشت و همینجوری ازش استفاده کرده بود
بالاخره این روزا انقدر سریال هایی تو این زمینه  ساخته شده که نمیتونم خودم توجیه کنم ....

یا مورد دیگه که نپسندیدم مرگ اون قاتل ۹ سریالی بود مثلا قصد شوت چی بود که قسمت آخر یه هویی گفتن طرف بیگناه و جرم یکی خریده  ؟!
فقط این مرگ جنبه تحریک کردن احساسات مخاطب داشت

و پنج
اینکه  تا قسمت آخر همه چیز به نفع کارکتر های خاکستری و متعی بود اما ۱۰دقیقه آخر ورق برگشت ؟!
بیش حد آرمانی نبود ؟
@news_kdrama2021

+ زیادی روی نقات ضعف سریال فکوس نکنید
اگر صادقانه بخوام بگم همچنان این سریال جز بهترین سریال های هیجانی امساله بود برام . سناریو تا آخرین لحظه کشش حفظ کرد بود و کارگردانی فوق العاده قوی داشتیم .
در رابطه با عملکرد بازیگر ها بنظرم هردو بازیگر نهایت تلاش شون کردن تا بهترین بازی شون به نمایش بذارن هرچند تلاش یونا بشخصه برای من ملموس تر بود مخصوصا تو قسمت های نهایی به خوبی بار احساسات منتقل می‌کرد. [ کارکتر میهو هم جز کارکتر های تحسین شده امساله ]..‌.

کمسترس با جونگ سوک فوق العاده زیبا و ماندگار بود با وجودی که مومنت عاشقانه شون خیلی کم بود اما خیلی به دلم نشست و قشنگ اون وایب زن و شوهری بهم میدادن

بازیگرای فرعی هم فوق العاده خوش درخشید به ویژه کارکتر شهردار که هم بازی بازیگرش خیلی چشم نواز بود هم پیچیدگی کارکترش بشدت پسندیدم

در کل بنظرم سریالی که ارزش یه بار دیدن داره شاید دو اثر قبلی نویسنده قوی تر و بهتر بود اما این سریال هم دیدنش یک بار  خالی از لطف نیست

امتیاز روشنا ۷ از ۱۰

#روشنا 
#bigmouth #bigmouse
@news_kdrama2021


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Biography

سلام به روی ماه کیدرامرهای عزیز🍭
روشنا هستم ( همون نیلوفر سابق ) که برگشتم ^^
اینجا قرار براتون از نقد و تحلیل فیلم و سریال/ انیمه / کتاب و گاهی روزمرگی هام بگم
صرفا اگر پست هامون دوست داریو دنبال مون کنید

چنل تلگرام ما : @news_kdrama2021
پیج اینستگرم ما : @roushanakdrama