موسیقی احساس کره!

برای آزادی خودم مینویسم

معرفی کتاب برای نوجوانان

نیلو :) ۱۴۰۱/۸/۱۳، ۲۱:۰۰


دوران نوجوانی من خلاصه میشه با این سه کتاب و خاطرات شون :دی 


من خیلی آدم کتاب خونی نبودم اما هر کدام انقدر میخونم که حفظ بشم حتی بعد از حفظ شدن دوباره میخوندم حتی هنوزم وقتی دلم براشون تنگ میشه دوباره میخونم شون . به جز اینا کتاب های زیاد دیگه هم خوندم اما حضور ذهن ندارم حقیقتا این سه کتاب محبوب ترین کتاب های دوران ۱۲ تا ۱۶ سالگی منه ^^

میخوام تو این پست یه معرفی مختصری داشته باشم روی این سه کتاب و دلیل اینکه چرا دوسشون داشتم بهتون بگم ^^




"ماجرا های استنلی "

اولین کتاب مورد علاقه ام مجموعه شش جلدی "ماجرا های استنلی " که یه کتاب جامعه و ۶ تا کتاب این مجموعه یکجا تو خودش داره داره ...

داستان در مورد یک خانواده معمولی ۴ نفره آمریکایی که دارای دو فرزند پسر هستند و پسر هاشون تقربیا تو رنج کودکی_نوجوانی قرار دارن ‌. داستان های این کتاب تا حدودی تخیلی و دور از واقعیت اما تخیلیش آزار دهنده نیست مثلا یکی از فصل های داستان برمیگرده به نامرئی شدن پسر بزرگ خانواده یعنی استنلی و چالش های عجیبی که استنلی در طی مدت زمانی که نامرئی بود تجربه کرده بود 

کوتاه بودن داستان ها، ساده بودن قلم نویسنده ، واقعگرانه بودن اتفاقات علارغم استفاده از ایده های تخیلی ، تمرکز ویژه روی خانواده ، رابطه شیرین برادرانه ، و چگونه مقابله با مشکلات عجیب و چالش بر انگیز [ مثل نامرئی شدن ، صاف شدن و....] از نقات قوت این کتابه !

خلاصه که اگر دلتون یه کتاب کیوت و تخیلی با کلی حس قشنگ میخواد میتونید امتحانش کنید


کلمات کلیدی | داستان | رمان کودکانه | تخیلی | خانوادگی | برومنس | نامرئی شدن | صاف و کاغذی | سفر به فضا | دیدار با بابا نوئل | غول چراغ جادو | واقعگرانه | کیوت 


شب یلدا 

دومین کتاب مورد علاقه منه کتاب خیلی قدیمی شب یلدا از سری کتاب های داستان های فصل کودکی _بخش زمستانه به قلم نویسنده افسانه شعبان‌نژادِه....

من ۳ مجموعه بهار و تابستان و پاییز این کتاب پیدا نکردم اما اگر کسی خونده یا به چشمش خورده ممنون میشم عنوان هر کتاب بهم بگه [ اگر اشتباه نکنم فصل تابستان النگو های قرمز ]

اما بریم سراغ معرفی سری زمستانه این کتاب یعنی " شب یلدا " ...

خوندن این کتاب برای نسل ۶۰ _۷۰ مثل خوندن دفترچه خاطرات دوران کودکی و نوجوانی میمونه با کلی حس عجیب که بخشی شادی و لبخنده و بخشی دیگر اشک و افسوس . این کتاب هم از نظر معنا هم از نظر قلم نویسنده به مراتب از کتاب بالا قوی تر و حتی داستان هاش کمی طولانی تر ...

اگرچه عنوان کتاب " شب یلدا " اما تنها یک داستان اون به شب یلدا مربوط و داستان های دیگر این کتاب مربوط به خاطرات زمستانه یک خانواده ۵ نفره معمولی ایرانی با دو دختر و یک گل پسر . داستان به سبک اول شخص مفرد نوشته شده و کلیه خاطرات از زبان دختر کوچک خانواده به اسم رضوان روایت میشه.

من این کتاب از کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان گرفته بودم و از ۱۲ سالگی تا ۱۶ سالگی هر ماه این کتاب تمدید میکردم الان واقعا در به در دنبال این کتاب و فصل های دیگرش هستم . خلاصه اگر دلتون برای خاطرات دوران کودکی تون تنگ شده و یا اگر جز دهه ۸۰ و ۹۰ هستید و دوست دارید بدونید دوران مدرسه ما دهه ۷۰ و ۶۰ ها چگونه بوده این کتاب بخونید


کلمات کلیدی | خاطرات دهه ۶۰ و ۷۰ | خاطرات زمستانه | رمان کودکی | خانوادگی | شب یلدا | جریمه | آمپول | شال گردن | آدم برفی | انجیر خشک | سرسر یخی | عروسک گچی 


لطیفه های ورپریده 


و اما سومین کتاب مورد علاقه من !!

لطیفه های ورپریده که بیشتر با عنوان " روزنامه سقفی هم شاگردی / هم کلاسی " شناخته میشه . این کتاب برخلاف اون دوتا کتاب دیگه داستان محور و رمان گونه نیست و همون طور که از نامش پیداست هر بخش این کتاب مثل یک روزنامه یا مجله ماهانه و هر بخش خودش چند تا پارت داره که اولش با یک " سر ملاقه " شروع میشه در ادامه چند تا شعر و داستانک ، بگو مگو و ....داره ‌. خود کتاب در اصل ۱۲ پارت و هر پارت به یک ماه از سال اختصاص داده شده از فروردین تا اسفند . و کم و بیش مطالب هر بخش که شامل سرملاقه و شعر و ....به حال و هوای اون ماه از سال برمیگرده. اولین نقطه قوت این کتاب برای من سبک نگارش متفاوت نویسنده با دیگر کتاب هایی که تا الان خوندم مثلا استفاده از طرح روزنامه طوری ، دیگر نکته مثبت کتاب همون طور که از عنوان اصلیش برمیاد طنز بودن ماجرا هاست اما این طنز با طنز های دیگه کمی متفاوت تر و متمایل به سبک کمدی سیاه و نقد اجتماعی _ خانوادگی میره ، سومین چیزی که خیلی دوست داشتم ولی ممکنه یه عده خوششون نیاد ساده و رک بودن قلم نویسنده که حرفاش بدون هیچ سانسوری بیان میکنه .خلاصه که این کتاب بشخصه یکی از حال خوب کنی ترین کتاب های دوران نوجوانی منه .اگر دلتون یه کتاب به سبک مجله ها روزنامه های قدیمی میخوایید بهتون پیشنهادش میکنم

دریافت بخشی از کتاب

کلمات کلیدی | روزنامه سقفی هم شاگردی | طنز و داستان ماهانه | کمدی سیاه | نقد اجتماعی 


پ‌ن : این اولین پست معرفی کتاب تو وب مونه برای همین دوست داشتم با ارزشمند ترین کتاب که تا الان خوندم اولین پست این بخش افتتاح کنم .


پ.ن : من خیلی اهل کتاب خوندن نیستم و به ندرت کتاب میخونم اما خب این روزا چند تا کتاب دارم میخونم و احتمالا در مورد اونا در آینده پست میذارم و احساساتم در موردشون میگم اما خب حقیقت اینکه من واقعا سختم تو زمینه که تخصص ندارم بخوام حرف بزنم و پست براش بنویسنم 


پ.ن : همون طور که گفتم این سه کتاب با ارزش ترین کتاب های تمام دوران بود که تا الان خوندم و هنوزم گاهی نگاهی بهشون میندازم و میخونم شون [ جز شب یلدا چون کتاب امانت گرفته شده بود اما همچنان دنبالشم که بخرم ] 

شاید سبک و سلیقه خیلی از نوجوان فعلی نباشه اما من خیلی خیلی دوسشون داشتم ^^


پ.ن حال شما بهم بگویید کدام کتاب دوره نوجوانی براتون خیلی با ارزش بود ؟


پ.ن : کدام کتاب در تمام دوران ها براتون ارزشمند بوده ؟


پ.ن: اگر یه کتاب بخوایی بع من معرفی کنی اون کتاب چیه ؟ 

و اگر بخوام بین این سه کتاب بگم کدام بهترین کتاب که خوندم " شب یلدا " قطعا 

جوری که واقعا دلم میخواد بقیه فصل های این کتاب بخونم اما متاسفانه نمی‌دونم چطوری میشه پیداش کرد 

۸ آبان ۰۱

ماجراهای استنلی رو هنوزم دارمش

نیلو قصه های مادربزرگ جلد یک و دو هم خوبه ،من هزار و یک شب و 50 قصه شیرین کلیله و دمنه رو هم داشتم

۸ آبان ۰۱
پاسخ
منم خیلی کتاب کیوت طور و بانمک 
ممنونم از پیشنهادات عزیزم^^
۸ آبان ۰۱

زمان من خیلی تنوع کتاب نبود 

۷ سالگی شاهزاده و گدا رو خوندم و دور دنیا در ۸۰ روز 

تو نوجوونی کتابهای بزرگسال خوندم و کتاب های آبکی م.مودب پور :))) 

اولین کتاب عاشقانه ای که تو نوجوونیم خوندم چارلی چاپلین و عشق بود ... 

ارزشمند نبود ولی تو ذهنم خیلی مونده و بعد از اون کتاب «سهم من»

+کتاب جز از کل رو بهت پیشنهاد میکنم 

۸ آبان ۰۱
پاسخ
خوش اومدید ^^
زمان ما هم اگر بود من پیگیر نبود حقیقتا 
ممنونم از اینکه تجربه هاتون با من اشتراک گذاشتید 
و بسیار سپاسگزارم بابت پیشنهاد تون حتما مطالعه میکنم 
۸ آبان ۰۱

من از بچگی به فیلم و سریال و کارتون و کتاب علاقه نداشتم. فقط یک کارتونی به اسم کاپتان ماجد رو شبکه تلویزیونی عربستان پخش میکرد و اون رو نگاه میکردم. چند سال بعد هم ایران پخشش کرد به اسم سوباسا :) منم همیشه طرفدار کاگرو بودم که تو پخش عربستانی اسمش رعد بود :) خودم از به یادآوری این اسامی تعجب کردم چون معمولا حافظه ام برای این چیزها یاری نمیکنه :)

۹ آبان ۰۱
پاسخ
چرا فکر میکردم شما اهل کتاب هستید ؟!
بازم ممنونم از کامنت تون جز سوباسا بقیه حتی اسم هاشون به گوشم نخورده 
۹ آبان ۰۱

اهل کتاب های خاص هستم. کتاب های تخصصی و فقط به زبان انگلیسی.

۹ آبان ۰۱
پاسخ
درسته 👌👌
۹ آبان ۰۱

من کتاب زیاد خوندم ولی اگه بخوام کتابی رو پیشنهاد بدم. لطفا گوسفند نباشید بهترین کتابی بود که خوندم(کتاب سلیقه ای هست)

رمان عاشقانه زیاد خوندم

الهه شرقی، برزخ اما بهشت، دالان بهشت، هم خونه. کتابی هم که الان می خونم کسی می آید(مریم ریاحی)

 

۱۳ آبان ۰۱
پاسخ
چه جالب اتفاقا یکی از بهترین کتاب هایی دوران نوجوانی و جوانانی خوندم و همچنان میخونم همین کتاب لطفا گوسفند نباشید ...👌😅
البته هیج وقت نتوستم تمومش کنم اما برخی از پارت هاشو چندین بار خوندم .
ممنونم بابت پیشنهاد کتاب 
۱۳ آبان ۰۱

چه جالب 

من اونقد این کتاب رو ورق زدم، برگ برگ شده:|

۱۳ آبان ۰۱
پاسخ
این بلا رو من سر شب یلدا آوردم 😅👌

۱۳ آبان ۰۱

هری پاتر همیشه برام ارزشمند بوده و هست :) ماجراهای دلتورا رو هم خیلی دوست داشتم یکی دیگه هم بو دشرورترین دختر مدرسه یا همچین چیی از جو مدارس خارجی با اون خوشم اومد اولین بار میدید مچه شکلیننن

۱۳ آبان ۰۱
پاسخ
خوش اومدید 
فکر کنم از معدود ترین انسان هاییم که هیچ وقت کتاب هری پاتر نخوندم حتی فیلم هاش ندیدم 😅👌
بازم ممنونم بابت پیشنهاد کتاب 
۱۳ آبان ۰۱

 به خاطر دوست داشتنه :))

۱۳ آبان ۰۱
پاسخ
اوهوم ...
البته برای من بیشتر دو حالت دارا یا حالم با اون کتاب خوب بوده یا حالم با اون کتاب خوب شده اینجوری هر وقت بخونم خسته نمیشم که هیچ تازه یه چیز جدیدی دستگیرم میشع که قبلا دستگیرم نشده👌😅
۱۳ آبان ۰۱

مرسییی^^ خواهش میکنم

گذرتون خورد ببینید یا بخونید هر چند تو سن کم خوندن یه مزه دیگه میده:)

۱۳ آبان ۰۱
پاسخ
باشه حتما 
فیلمش چندین بار وسوسه ام کردا بیشتر البته بخاطر دختر اما واتسون 
۱۳ آبان ۰۱

دقیقا منم اینجوریم 😅

۱۳ آبان ۰۱

بخشی از کتاب لطیفه های ورپریده براتون گذاشتم 

۱۴ آبان ۰۱
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Biography

سلام به روی ماه کیدرامرهای عزیز🍭
روشنا هستم ( همون نیلوفر سابق ) که برگشتم ^^
اینجا قرار براتون از نقد و تحلیل فیلم و سریال/ انیمه / کتاب و گاهی روزمرگی هام بگم
صرفا اگر پست هامون دوست داریو دنبال مون کنید

چنل تلگرام ما : @news_kdrama2021
پیج اینستگرم ما : @roushanakdrama